Jak prawidłowo ustalać i rozliczać dyżury pracownicze

Problem: Pracodawca prowadzi firmę dostarczającą do dużego osiedla media, tj. Internet, telefon i telewizję. Poza rozbudowanym działem serwisu i instalacji, pracującym na 3 zmiany, pracodawca zatrudnia na pełen etat kilku informatyków w ramach systemu podstawowego. Swoje zadania wykonują w siedzibie firmy w godzinach od 8:00 do 16:00, niemniej pracodawca wskazał jako numery serwisowe ich służbowe komórki i wymaga, by były one odbierane w dni powszednie, do godziny 22:00 (pora nocna w firmie trwa od 22:00 do 6:00) oraz między 10:00 a 18:00 w weekendy i święta. Aby umożliwić informatykom zdalną weryfikację zgłoszeń napływających od klientów oraz możliwość naprawy drobnych usterek i dokonywania zmian w ustawieniach ich kont, pracodawca stworzył specjalny panel, do którego informatycy mają dostęp z domu, logując się przez stronę internetową firmy. Dzięki temu pracownicy mają możliwość sprawdzenia czy media docierają do lokalu klienta oraz np. zmiany adresu podpiętego do sieci routera lub komputera, dzięki czemu rozwiązują zdalnie 70% napływających zgłoszeń. W czerwcu 2014 r. te aktywności informatyka objęły 50 godzin w ramach pełnionych dyżurów domowych, z czego 30 godzin przypadało po godzinach w dni powszednie, 10 godzin w ramach 2 wolnych sobót i 10 godzin w niedzielę i święto. Ponadto pracownicy ci są zobowiązani usuwać awarie informatyczne, które uniemożliwiają świadczenie usług przez firmę pracodawcy. W czerwcu łączny czas poświęcony na usuwanie przez informatyka awarii w ramach pełnionych dyżurów wyniósł 20 godzin, a wszystkie te przypadki miały miejsce w dni powszednie. Czy działanie pracodawcy, polegające na planowaniu pracownikom działu IT tak dużej liczby dyżurów jest prawidłowe? W jaki sposób rozliczyć dyżury domowe i czy wystarczy, że pracodawca zaliczy do czasu pracy okresy faktycznie przeznaczone na przyjmowanie i usuwanie zgłoszeń napływających od klientów, np. w oparciu o billing telefoniczny oraz raporty logowania się na stronie internetowej firmy? Jak rozliczać wyjazdy na awarie, szczególnie gdy występują w ramach dnia wolnego lub poza godzinami pracy? Pracownik otrzymuje stałą miesięczną pensję w wysokości 3.000 zł oraz stałą premię w wysokości 700 zł.

Jeśli jesteś subskrybentem publikacji Przegląd Płacowo-Kadrowy
zaloguj się

Adres e-mail lub login:

Hasło:

Nie pamiętam hasła

Zapomniałeś hasła ?

kliknij tutaj

Zostań subskrybentem publikacji Przegląd Płacowo-Kadrowy

ZOBACZ OFERTĘ