ZUS musi uzasadnić odmowę zwrotu nadpłaty składek

W razie wniosku o zwrot nadpłaconych składek, decyzja odmawiająca zwrot musi być należycie uzasadniona, w szczególności ZUS obowiązany jest podać, na jakie składki i za jakie okresy została zaliczona nadpłata. Sam fakt pojawienia się niedopłaty na koncie płatnika nie jest powodem odmowy zwrotu nienależnie zapłaconych składek. Takie wnioski płyną z wyroku Sądu Najwyższego z 4 czerwca 2019 r. sygn.  III UK 155/18. Dowiedz się szczegółów.

Wpływ pracy na urlopie rodzicielskim na wymiar urlopu wypoczynkowego

Pytanie: W czasie pobytu na urlopie rodzicielskim pracownik zatrudniony jest u własnego pracodawcy na ¼ etatu. Jak ustalić wymiar urlopu wypoczynkowego przysługującego z tytułu wspomnianej pracy?

Wezwanie na rozprawę rozwodową brata, a prawo do zwolnienia od pracy

Pytanie: Pracownik został wezwany jako świadek na sprawę rozwodową swojego brata. Czy z tego tytułu przysługuje mu zwolnienie z pracy, a jeśli tak, to czy jest ono płatne i jak ewentualnie ustalić wynagrodzenie za ten okres?

Skutki przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek

Zdarza się, że płatnicy, mimo przekroczenia przez ubezpieczonego rocznej kwoty granicznej (w tym roku to kwota 142.950 zł), nadal naliczają i odprowadzają składki emerytalno-rentowe za tę osobę. Najczęściej błąd ten występuje w przypadku osób posiadających kilka tytułów do ubezpieczeń i jest spowodowany brakiem informacji od ubezpieczonego o osiągnięciu przez niego w danym miesiącu rocznej podstawy wymiaru. W takiej sytuacji na koncie płatnika oraz samego ubezpieczonego powstaje nadpłata składek na ubezpieczenia społeczne. Konsekwencją takich działań jest również zaniżona kwota składek na ubezpieczenie zdrowotne i źle naliczona kwota zaliczki na podatek. W opracowaniu podpowiadamy jak, krok po kroku, poradzić sobie z tym problemem, innymi słowy jak skutecznie naprawić błąd w ZUS.

Sankcje za niewłaściwe wdrożenie PPK

Najwięksi polscy pracodawcy od 1 lipca wdrażają Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) – pozostali mają nieco więcej czasu. Pracodawcy patrzą na PPK przez pryzmat pieniędzy i czasu. Obawiają się także drakońskich kar, które zostały przewidziane przez ustawodawcę. Sprawdźmy, co grozi za niezgodne z prawem stosowanie ustawy o PPK.

Praca na dwóch stanowiskach – jak ten fakt zamieścić w aktach

Jeśli pracownik ma dwie umowy o pracę z jednym pracodawcą, to – jak się wydaje – może dla obu tych umów prowadzić wspólną dokumentację pracowniczą. Ale pod jednym warunkiem – że obie umowy mają ten sam okres przechowywania akt. Jeśli zaś jedną umowę zawarto przed, a drugą po 1 stycznia 2019 r., to zasadniczo (jeśli nie przejdziemy z całą dokumentacją na nowe okresy) trzeba założyć osobne akta dla obu etatów – bo okresy przechowywania zawartych w nich dokumentów będą różne. Może zatem korzystniej zatrudnić pracownika na drugie stanowisko w ramach tej samej umowy o pracę, czyli nie zawierać dwóch umów? Które rozwiązanie jest właściwe i bardziej się opłaca? Jakie są wówczas obowiązki stron? Przeczytaj opracowanie i sprawdź.

Ostatnie zmiany w PPK korzystne dla systemu

W aktualnych przepisach ustawy o PPK znajdziemy m.in. ujednolicenie okresów zawierania umów o prowadzenie PPK w przypadku osób przebywających na urlopach związanych z rodzicielstwem, z terminami które obowiązują w przypadku innych zatrudnionych oraz inne zmiany. Jakie? Koniecznie zapoznaj się z tekstem.

Jak rozliczyć odprawę i odszkodowanie dla byłego menedżera

Niejednokrotnie, w związku z wygaśnięciem mandatu, członek zarządu, zgodnie z umową o świadczenie usług, otrzymuje odszkodowanie oraz odprawę. Czy od odszkodowania należy odprowadzić składki ZUS? Czy od odprawy należy odprowadzić jedynie podatek dochodowy? Czy w przypadku rozłożonej w czasie wypłaty odszkodowania w kilku ratach, za każdym razem wobec braku innej wypłaty w danym miesiącu należy uwzględnić koszty uzyskania przychodu w kwocie 111,25 zł? Sprawdź, jak poprawnie rozliczyć omawiane świadczenia.

Jak rozliczać wynagrodzenie pracownika - twórcy

Pytanie: Jak rozliczać pensje pracowników wykonujących prace twórcze. Do wynagrodzenia stanowiącego 90% zasadniczej stawki będą zastosowane 50% koszty uzyskania przychodu. Jak wygląda rozliczenie jeśli pracownik pracuje przez cały miesiąc, a jak gdy choruje ?

Jak obliczyć wynagrodzenie za okres urlopu okolicznościowego

Pytanie: Pracownik skorzystał z urlopu okolicznościowego z tytułu własnego ślubu. W jaki sposób obliczyć wynagrodzenie należne za ten okres, jeśli w jego skład wchodzą składniki stałe i zmienne?