Warunkiem otrzymania świadczenia urlopowego jest skorzystanie z co najmniej 14. dni wypoczynku

Warunkiem otrzymania świadczenia urlopowego jest skorzystanie z co najmniej 14. dni wypoczynku.

Świadczenia urlopowe są wypłacane przez tych pracodawców spoza sfery budżetowej, którzy na dzień 1 stycznia danego roku zatrudniali mniej niż 20 osób w przeliczeniu na pełne etaty i nie tworzą zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Przepisy określają tylko maksymalną wysokość takich należności.

Zgodnie z ustawą z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych , zwaną dalej ustawą o zfśs, zasadą jest, że pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty tworzą zfśs, chyba że obowiązujący ich układ zbiorowy pracy albo regulamin wynagradzania zawiera postanowienie o nietworzeniu funduszu. Pracodawcy prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych tworzą zfśs bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Natomiast pracodawcy nie spełniający wskazanych wyżej wymogów, jeśli podejmą taką decyzję, mogą tworzyć fundusz albo wypłacać swoim pracownikom świadczenie urlopowe. Wypłacanie świadczenia urlopowego przez pracodawców niezobowiązanych do tworzenia zfśs i nietworzących tego funduszu nie jest jednak obligatoryjne.

Rezygnacja z wypłacania

U pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników (ale mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty), objętych układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie nietworzenia funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego zawiera się w układzie zbiorowym pracy. Jeżeli u takich pracodawców zatrudnieni nie są objęci układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie nietworzenia funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego zawiera się w regulaminie wynagradzania. Natomiast pracodawcy, którzy nie muszą i nie chcą tworzyć funduszu ani wypłacać zatrudnionym świadczeń urlopowych, a nie są objęci układem zbiorowym pracy i nie są zobowiązani do wydania regulaminu wynagradzania, informacje w sprawie nietworzenia funduszu oraz niewypłacania świadczenia urlopowego powinni przekazać swoim pracownikom w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego, czyli do końca stycznia (w sposób przyjęty u danego pracodawcy).

Przykład

Przykład 1

Spółka z o.o. według stanu na dzień 1 stycznia 2013 r. zatrudniała 18 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. W styczniu zawiadomiła załogę o nietworzeniu zfśs oraz wypłacaniu świadczeń urlopowych. W marcu spółka zawarła duży kontrakt i zwiększyła stan zatrudnienia. Liczba jej pracowników w przeliczeniu na pełne etaty wzrosła wówczas do 30 osób. W 2013 r. spółka nie musi jednak tworzyć zfśs i będzie wypłacać świadczenie urlopowe zgodnie z informacją przekazaną pracownikom. O obowiązku tworzenia funduszu w całym roku kalendarzowym decyduje bowiem liczba etatów na dzień 1 stycznia danego roku, bez względu na późniejsze ewentualne zmiany w stanie zatrudnienia w ciągu roku.

Przykład

Przykład 2

Przedsiębiorca prowadzący indywidualną działalność gospodarczą według stanu na 1 stycznia 2013 r. zatrudniał 20 osób, przy czym w przeliczeniu na pełne etaty było to 15 osób. W tej sytuacji nie miał obowiązku tworzenia zfśs. Ponieważ nie chciał tworzyć funduszu ani wypłacać załodze świadczeń urlopowych, zawarł odpowiednie zapisy w regulaminie wynagradznia. Gdyby zatrudniał mniej niż 20 osób i w związku z tym nie był zobowiązany do wydania regulaminu wynagradzania (art. 77[2] § 1 kp), informacje o nietworzeniu funduszu i niewypłacaniu świadczeń urlopowych mógłby zawrzeć np. w obwieszczeniu lub przekazać załodze w inny sposób przyjęty u tego pracodawcy.

Skutki nieprzekazania informacji

Pracodawca, który nie chce tworzyć zfśs ani wypłacać świadczeń urlopowych, powinien zawiadomić pracowników o obu tych decyzjach. Jeśli zawiadomi ich wyłącznie o rezygnacji z wypłaty świadczeń urlopowych, można bowiem przyjąć, że podjął decyzję o utworzeniu funduszu. Jeśli zaś zawiadomi załogę tylko o rezygnacji z tworzenia funduszu, można uznać, że zgadza się na wypłatę świadczeń urlopowych.

Wobec tego powstała wątpliwość, czy nieprzekazanie przez pracodawcę załodze informacji o niewypłacaniu świadczeń urlopowych do końca stycznia powoduje, że pracodawca ma obowiązek ich wypłaty, a zatrudnieni mogą domagać się tego świadczenia przed sądem pracy. Taki pogląd mógłby wydawać się uzasadniony z tego względu, że świadczenie urlopowe, w przeciwieństwie do pomocy z zfśs, która nie musi być przyznana przez pracodawcę, ma charakter roszczeniowy. Jest to roszczenie ze stosunku pracy wobec pracodawcy. W przypadku, gdy pracodawca nie dopełnił określonych w ustawie wymogów, aby uwolnić się do jego wypłaty, można by więc przyjmować, że zatrudnieni mogą domagać się wypłaty świadczenia. W wyroku z 1 marca 2007 r. (sygn. akt I OSK 814/06, opubl.w LEX nr 344533) Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie zajął jednak inne stanowisko. Zgodnie z art. 12a ustawy o zfśs niewykonywanie przepisów tej ustawy albo podejmowanie działań niezgodnych z jej przepisami stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny. Zdaniem NSA niedopełnienie przez pracodawcę obowiązku informacyjnego o nietworzeniu funduszu i niewypłacaniu świadczenia urlopowego stanowi właśnie takie wykroczenie. Niedopełnienie obowiązku informacyjnego nie może być jednak utożsamiane z obowiązkiem pracodawcy wypłaty świadczenia urlopowego. Jeśli pracodawca zatrudniający mniej niż 20 pracowników nie przyjął na siebie zobowiązania w tym zakresie, świadczenie nie może zostać uznane za należne.

Jeśli jednak pracodawca podejmie decyzję o wypłacaniu świadczeń urlopowych i takie postanowienie zostanie zawarte w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania bądź decyzja pracodacy o wypłacaniu świadczeń urlopowych zostanie przekazana załodze w inny sposób przyjęty w danym zakładzie pracy, pracodawca ma obowiązek regulowania tych należności.

Przykład

Przyklad 3

Spółka z o.o, nie mająca obowiązku tworzenia zfśs, zawarła w regulaminie wynagradzania zapis o nietworzeniu tego funduszu oraz wypłacaniu świadczenia urlopowego. W praktyce jednak przed dokonaniem wypłaty pracodawca analizuje zawsze sytuację życiową, rodzinną i materialną zatrudnionego mającego udać się na urlop i w oparciu o te dane podejmuje decyzję o udzieleniu (lub nie) takiej, jak to nazywa, pomocy socjalnej. Postępowanie pracodawcy jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zfśs przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu musi być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. Takie kryteria nie mają jednak zastosowania przy wypłacaniu świadczeń urlopowych. Nie są one bowiem świadczeniami z funduszu. Spółka wypłaca je, mimo, że nie utworzyła zfśs. Pracownik nie musi składać wniosku o wypłatę świadczenia urlopowego. Obowiązek jego wypłaty zależy jedynie od długości urlopu pracownika. Roszczenie o wypłatę świadczenia ulega przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym stało się ono wymagalne (art. 291 § 1 kp). Natomiast gdyby spółka sama nie zobowiązała się do wyplaty świadczeń urlopowych, nie mialaby takiego

Ustalenie wysokości

Zgodnie z ustawą o zfśs wysokość świadczenia urlopowego nie może przekroczyć odpisu podstawowego odpowiedniego do rodzaju zatrudnienia pracownika. Sformułowanie "nie może przekroczyć" oznacza, że świadczenie urlopowe może być niższe od wysokości odpisu, ale nie może być wyższe. Zasadniczo przysługuje ono w wysokości 37,5 proc. przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej. Pracownikom wykonującym prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze - w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych - świadczenie urlopowe należy się w wysokości 50 proc. tego wynagrodzenia, a pracownikom młodocianym w wysokości 5 proc. (w pierwszym roku nauki), 6 proc. (w drugim roku nauki) lub 7 proc. (w trzecim roku nauki). Wysokość świadczenia ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy zatrudnionego (ograniczenie to nie dotyczy pracowników młodocianych). Na wysokość świadczenia nie mają wpływu np. wcześniejsze przebywanie na urlopie wychowawczym czy bezpłatnym lub zatrudnienie tylko przez część roku kalendarzowego (pracownik musi być jednak uprawniony do co najmniej 14 dni wypoczynku).

W 2013 r. przez przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, w oparciu o które ustala się wysokość odpisu podstawowego oraz wysokość świadczenia urlopowego, należy rozumieć przeciętne wynagrodzenie miesięczne w drugim półroczu 2010 r. (jest to kwota 2.917,14 zł). Maksymalne świadczenie urlopowe w 2013 r. (w wysokości odpisu podstawowego) może więc wynosić dla pracownika:

  • zatrudnionego w normalnych warunkach na cały etat – 1093,93 zł (a np. na 1/2 etatu – 546,97 zł),

  • wykonującego pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze na cały etat – 1458,57 zł (a np. na 1/2 etatu – 729,29 zł),

  • młodocianego: w I roku nauki – 145,86 zł, w II roku nauki – 175,03 zł, a w III roku nauki – 204,20 zł.

Przykład

Przykład 4

Spółka z o.o. zatrudnia przy pracach biurowych dwóch pracowników zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy o zfśs przy ustalaniu odpisu podstawowego na ten fundusz jego wysokość może być zwiększona o 6,25 proc. przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności. Artykuł 3 ust. 4 tej ustawy, ustalający maksymalną wysokość świadczenia urlopowego, nie zawiera jednak odesłania do art. 5 ust. 4. Zgodnie z przepisami pracodawca nie może więc zwiększyć maksymalnej wysokości świadczenia urlopowego dla pracownika z tytułu zaliczenia go do umiarkowanego lub znacznego stopnia niepełnosprawności. Maksymalne świadczenie urlopowe dla pracownika biurowego zatrudnionego na cały etat to w 2013 r. kwota 1093,93 zł.

Zasady wypłaty

Pracodawca wypłaca świadczenie urlopowe raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych( art. 3 ust. 5 ustawy o zfśs ).Niektórzy specjaliści są zdania, że chodzi tu o 14 kolejnych dni urlopu, z wyłączeniem świąt i dodatkowych dni wolnych od pracy, które nie wchodzą do urlopu. Zdecydowanie przeważa jednak pogląd, zgodnie z którym dla nabycia prawa do świadczenia urlopowego wymagane jest 14 kolejnych dni kalendarzowych wypoczynku, co oznacza, że należy brać pod uwagę łączną ilość dni nieobecności pracownika w pracy, a nie tylko dni robocze, na które udzielany jest urlop (por. art. 162 kp). Wypłata świadczenia urlopowego powinna nastąpić nie później niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu.

Uprawnienie do świadczenia urlopowego przysługuje pracownikowi u każdego z zatrudniających go pracodawców. Osoba zatrudniona u kilku pracodawców ma więc prawo do świadczenia u każdego z nich i nie musi dokonywać wyboru pracodawcy, u którego będzie korzystać ze świadczenia.

Przykład

Przykład 5

Tomasz O. jest zatrudniony u pracodawcy A na 1/3 etatu i u pracodawcy B na ¼ etatu. Obydwaj ci pracodawcy wypłacają zatrudnionym świadczenie urlopowe w maksymalnej wysokości określnej w ustawie o zfśs. W czerwcu Tomasz J. chce wziąć u każdego z nich trzy tygodnie urlopu wypoczynkowego. W takim przypadku pracodawca A będzie musiał wypłacić mu świadczenie urlopowe w wysokości 364,64 zł, a pracodawca B – w wysokości 273,48 zł.

Należy pamiętać, że także w okresie wypowiedzenia pracownik zachowuje swoje uprawnienia - aż do czasu rozwiązania umowy o pracę.Dotyczy to również uprawnienia do świadczenia urlopowego.

Przykład

Przykład 6

Pracodawca zobowiązał Marka C., aby w okresie wypowiedzenia, który wynosi 3 miesiące, wykorzystał urlop wypoczynkowy zaległy i proporcjonalny za bieżący rok. Jest to łącznie prawie miesiąc urlopu. W takim przypadku pracodawca musi pamiętać o wypłaceniu Markowi C. świadczenia urlopowego. Natomiast Stefan C. w okresie wypowiedzenia został zwolniony przez swego pracodawcę przez cały ten okres z obowiązku świadczenia pracy. W tej sytuacji pracodawca będzie musiał wypłacić mu ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, ale nie ma obowiązku wypłacania świadczenia urlopowego temu zatrudnionemu.

Nie ma także znaczenia to, czy 14-dniowy wypoczynek wykorzystywany przez pracownika pochodzi z zaległego urlopu (za lata poprzednie), czy z wymiaru urlopu za bieżący rok.

Przykład

Przykład 7

Adam K. jest zaliczony do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. W lipcu chce wziąć 14 dni urlopu, na który będzie składał się urlop zaległy oraz 10 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego, przysługującego Adamowi K. w tym roku po raz pierwszy na podstawie art. 19 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. : Dz.U. z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.). Taki dodatkowy urlop z tytułu niepełnosprawności zwiększa pulę urlopu wypoczynkowego przysługującego zatrudnionemu na podstawie kodeksu pracy. W omawianym przypadku pracodawca powinien więc wypłacić Adamowi K. świadczenie urlopowe.

Niewykorzystanie urlopu

Warunkiem nabycia uprawnienia do świadczenia urlopowego jest korzystanie przez zatrudnionego z co najmniej 14 dni wypoczynku. W razie przesunięcia urlopu - na wniosek pracownika lub z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy (art. 164 kp) - pracownik nie nabędzie więc prawa do tego świadczenia. Taka sama sytuacja będzie miała miejsce w przypadku obligatoryjnego przesunięcia terminu urlopu np. z powodu czasowej niezdolności do pracy na skutek choroby (art. 165 kp).

Również w razie niemożności wykorzystania części urlopu (art. 166 kp) lub odwołania z urlopu (art. 167 kp) może nie zostać spełniony wymóg korzystania z wypoczynku w wymiarze co najmniej 14 dni, choć niektórzy eksperci są zdania, że w takich przypadkach wystarczy, iż pracownik podjął próbę wykorzystania urlopu w tym wymiarze.

Warto jednak pamiętać, że pracodawca będzie musiał udzielić zatrudnionemu niewykorzystanego urlopu w późniejszym terminie. Wydaje się, że w razie ustalenia, iż pracownik w tym samym roku kalendarzowym wykorzysta jeszcze urlop w wymiarze co najmniej 14 dni, można uznać, że wypłacone mu świadczenie urlopowe zostało uiszczone zgodnie z ustawą o zfśs. Przepisy zastrzegają bowiem tylko, że wypłata świadczenia urlopowego musi nastąpić nie później niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu. Nie zakazują zaś wypłacenia świadczenia przed tą datą.

Przykład

Przykład 8

Pracownik miał przebywać na urlopie od 25 kwietnia do 17 maja 2013 r. 24 kwietnia wypłacono mu świadczenie urlopowe. 30 kwietnia pracownik zachorował. Po wyzdrowieniu ustalił z pracodawcą, że weźmie urlop od 13 do 31 maja 2013 r. W takiej sytuacji nie ma powodu, aby żądać do pracownika zwrotu wypłaconego mu świadczenia urlopowego. Inaczej byłoby natomiast np. gdyby pracownik miał korzystać z 14 dni urlopu w okresie wypowiedzenia, ale zachorował i – z uwagi na rozwiązanie stosunku pracy – nie było już możliwości udzielenia mu urlopu w późniejszym terminie. W takim przypadku pracodawca powinien wypłacić zatrudnionemu ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, a pracownik powinien zwrócić wypłacone mu świadczenie urlopowe jako nienależne. Z wynagrodzenia można mu jednak potrącić to świadczenie tylko za jego zgodą (art. 91 kp).

Zwolnienie ze składek ZUS

Zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy z zfśs świadczenie urlopowe nie podlega składce na ubezpieczenie społeczne pracowników. Wyłączenie to potwierdza par. 2 ust. 1 pkt 21 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z tym przepisem podstawy wymiaru składek nie stanowi świadczenie urlopowe wypłacane na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o zfśs - do wysokości nie przekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego określonej w tej ustawie. Z takiego zwolnienia korzysta jednak tylko świadczenie urlopowe wypłacane przez pracodawców, którzy z uwagi na liczbę zatrudnionych nie muszą tworzyć zfśs. W piśmie z 11 sierpnia 2011 r. (sygn. akt DI/100000/451/527/2011) ZUS przypomniał, że pracodawcy (nie będący jednostkami budżetowymi lub samorządowymi zakładami budżetowymi) zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mogą tworzyć zfśs, a w sytuacji gdy przedsiębiorca rezygnuje z utworzenia tego funduszu może wypłacać raz w roku świadczenie urlopowe. Świadczenie to wypłaca się pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze minimum 14 następujących po sobie dni kalendarzowych. Wysokość świadczenia urlopowego ustala się zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o zfśs i tylko od tak wypłaconego świadczenia urlopowego nie odprowadza się składek na ubezpieczenia społeczne.

Natomiast pracodawca, który zatrudnia co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i ma obowiązek tworzenia zfśs, ale – na podstawie art. 4 ustawy o zfśs – nie tworzy funduszu oraz wprowadza świadczenie przysługujące pracownikom korzystającym z urlopów wypoczynkowych, to choćby nazwał je świadczeniem urlopowym, nie będzie to świadczenie urlopowe w rozumieniu przepisów ustawy o zfśs. Oznacza to, że nie będzie ono podlegało wyłączeniu z podstawy wymiaru składek (por. wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 27 września 2011 r., sygn. akt III AUa 341/11, LEX nr 1171262).

Przykład

Przykład 9

Spółka z o.o. zatrudniała na dzień 1 stycznia 2013 r. 30 osób w przeliczeniu na pełne etaty. W regulaminie wynagradzania ma jednak zapis o nietworzeniu zfśs. Spółka chce wprowadzić dla swoich pracowników specjalne świadczenie związane z urlopem. W takim przypadku będzie musiała jednak odprowadzać od tych świadczeń składki na ubezpieczenia społeczne. Wypłata tego typu świadczeń nastąpi bowiem na mocy postanowień regulaminu wynagrodzenia, a nie na podstawie przepisów ustawy o zfśs. Takie świadczenie będzie również stanowiło podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W praktyce zdarzają się także przypadki, gdy oskładkowana jest tylko część świadczenia urlopowego. Dzieje się tak wówczas, gdy pracodawca wypłaca wyższe świadczenie urlopowe niż limit przewidziany w ustawie o zfśs. W takich przypadkach oskładkowana jest nadwyżka ponad maksymalne świadczenie przewidziane w tej ustawie. Należy także pamiętać, że świadczenie urlopowe stanowi przychód ze stosunku pracy i niezależnie od tego, w jakiej wysokości jest wypłacone, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Koszty działalności pracodawcy

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zfśs kwoty wypłaconych świadczeń urlopowych, o których mowa w art. 3 tej ustawy, obciążają koszty działalności pracodawcy. Jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w Katowicach w wyroku z 11 lutego 2003 r. (sygn. akt I SA/Ka 2571/01, opubl. w LEX nr 79440), świadczeniami urlopowymi wypłaconymi niezgodnie z przepisami o zfśs są takie świadczenia, które zostały wypłacone z naruszeniem przepisów ustawy o zfśs, przy czym owa niezgodność może dotyczyć osoby uprawnionej, wysokości świadczenia, a także częstotliwości oraz terminu jego wypłacenia i to niezależnie od przyczyn takiego stanu. Podatek dochodowy należny od takich świadczeń urlopowych nie może być uznany za koszt uzyskania przychodów pracodawcy.

Przykład

Przyklad 10

Pracodawca, za zgodą pracowników, wypłaca im świadczenia urlopowe dopiero po powrocie z urlopu. W takim przypadku organy podatkowe mogą uznać, że świadczenia urlopowe są wypłacane niezgodnie z ustawą o zfśs oraz zakwestionować zasadnhość uznania ich za koszty uzyskania przychodów.

Autor: Mateusz Nowakowski
specjalista w zakresie prawa pracy