WYDANIE ONLINE

Od 1 stycznia 2014 r. płaca minimalna będzie wynosić 1.680 zł. Spowoduje to m.in. wzrost dodatku za pracę w porze nocnej, gwarantowanej należności za czas niewykonywania pracy z przyczyn dotyczących pracodawcy, a także kwot wolnych od potrąceń.

czytaj więcej »

Świadczenia przekazane lub postawione do dyspozycji w 2013 roku są rozliczane w deklaracjach podatkowych wystawianych do końca stycznia następnego roku. Płatnik, który zaprzestaje prowadzenia działalności, nie powinien jednak czekać do tego terminu.

czytaj więcej »

Pod koniec roku kalendarzowego pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych mają obowiązek ustalić faktyczne zatrudnienie w tym roku oraz skorygować wysokość odpisów dokonanych na fundusz. Brak korekty może spowodować zawyżenie lub zaniżenie przekazanych środków.

czytaj więcej »

Od 21 listopada obowiązują przepisy nowej ustawy antykryzysowej. Umożliwia ona przedsiębiorcy będącemu w trudnej sytuacji ekonomicznej skorzystanie z dopłat do wynagrodzeń podwładnych.

czytaj więcej »

Pytanie: Pracownik zatrudniony w przepompowni ścieków pracuje na 3 zmiany w ramach systemu podstawowego w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Za swoją pracę otrzymuje stałą miesięczną pensję w wysokości 3.000 zł. Praca odbywa się na podstawie stałego rozkładu przewidującego przejście na późniejszą zmianę po każdym przepracowanym tygodniu. Jak prawidłowo naliczyć wynagrodzenie takiego zatrudnionego, jeżeli pracodawca planował wykonywanie pracy w porze nocnej, określonej na godziny 22.00 – 6.00, a ponadto polecał podwładnemu nadgodziny w porze nocnej w związku ze spóźnieniami jego zmiennika? Jaki wpływ na wynagrodzenie pracownika ma fakt pełnienia dyżuru zakładowego w porze nocnej, podczas którego przez 2 godziny pozostawał w gotowości do pracy, a przez kolejne 3 godziny wykonywał swoje obowiązki, jeśli pracodawca nie oddał za dyżur czasu wolnego? Czy odpracowanie prywatnego wyjścia w godzinach nocnych uprawnia pracownika do dodatku za pracę w nocy?

czytaj więcej »

Pytanie: Pracownik zatrudniony na cały etat jest wynagradzany stawką godzinową – 9 zł. Oprócz tego otrzymuje premię regulaminową uzależnioną od wyników pracy. Jak obliczyć wyrównanie do płacy minimalnej w listopadzie, w którym zatrudniony uzyskał tylko 150 zł premii (z zastosowaniem zwykłych kosztów uzyskania przychodów oraz prawa do ulgi podatkowej)?

czytaj więcej »

Pytanie: Pracownica wróciła z urlopu wychowawczego 15 listopada i rozpoczęła wykonywanie obowiązków w zmniejszonym wymiarze (1/2 etatu), gdyż wcześniej podpisała porozumienie zmieniające. Pracuje od poniedziałku do piątku. Po tej zmianie jej wynagrodzenie wynosi 3.500 zł miesięcznie (poprzednio była to kwota 5.500 zł). Jak obliczyć pensję zatrudnionej za listopad?

czytaj więcej »

Pytanie: Pracodawca chce zatrudnić od stycznia nowego podwładnego na 3/4 etatu. W jaki sposób należy ustalić przysługujące mu minimalne wynagrodzenie za pracę?

czytaj więcej »

Pytanie: Pracodawca chce zatrudnić od 1 kwietnia 2014 r. nowego podwładnego. Będzie to jego pierwsze w życiu zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. Od początku sierpnia 2013 roku do 31 marca 2014 r. osoba ta świadczy jednak dla swojego przyszłego pracodawcy usługi na podstawie umowy zlecenia. Pracodawca odprowadza za nią składki. Do kiedy będzie mógł wypłacać temu zatrudnionemu 80% minimalnego wynagrodzenia?

czytaj więcej »

Pytanie: Pracownicy spółki pracują na zmiany w rytmie: dwa dni pracy, jeden dzień wolny. Wszystkie normy czasu pracy są zachowane. Dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy jest każdorazowo wskazywany w grafiku. W związku z tym zdarza się, że podwładni nie mają wolnych weekendów, gdyż wolne – oprócz niedzieli – mają np. w środę. Pracownicy chcą wypisywać wnioski urlopowe na soboty, aby mieć wolny weekend. Czy spółka musi zgadzać się na takie urlopy i czy ma obowiązek zapewnienia podwładnym wolnych weekendów raz na jakiś czas?  

czytaj więcej »

Pytanie: Pracodawca utracił status zakładu pracy chronionej, ale nadal zatrudnia odpowiednią liczbę niepełnosprawnych i dysponuje środkami zakładowego funduszu rehabilitacji. Jakie wydatki można sfinansować z tych środków na usprawnienie fizyczne osoby niepełnosprawnej oraz czy będą one stanowić pomoc de minimis?

czytaj więcej »

Pytanie: Pracownik powinien wykonywać swoje obowiązki od poniedziałku do piątku w godz. od 10.00 do 18.00 (w 2-miesięcznym okresie rozliczeniowym). W sobotę i niedzielę, będące dla niego dniami wolnymi, musi jednak przyjść do pracy w celu usunięcia awarii. Jak należy zrekompensować mu niewykorzystany wypoczynek tygodniowy?

czytaj więcej »

Pytanie: Podmiot z otwartego rynku pracy chce zatrudnić osobę ze znacznym stopniem niepełnosprawności. W orzeczeniu potwierdzającym niepełnosprawność tej osoby widnieje zapis, że powinna być zatrudniona w warunkach pracy chronionej. Czy może zatrudnić ją pracodawca nie mający statusu zakładu pracy chronionej?

czytaj więcej »

Pytanie: Przedsiębiorca legitymujący się statusem zakładu pracy chronionej chce wystawiać zaświadczenia o ulgach we wpłatach na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Czy przy ustalaniu wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych uprawniającego do wystawienia takiego zaświadczenia, można uwzględniać osoby niepełnosprawne wykonujące pracę nakładczą?

czytaj więcej »

Pytanie: Pracownik zatrudniony w instytucji wdrażającej realizuje cele projektu unijnego i otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie finansowane w 85% ze środków unijnych, a w 15% ze środków samorządowych. Czy otrzymane przez niego pieniądze są objęte zwolnieniem od podatku?

czytaj więcej »

Pytanie: Pracodawca realizuje projekt sfinansowany ze środków unijnych. Do jego wykonania zatrudnia pracowników, którzy po zakończeniu projektu pozostaną w firmie. Niektórzy pracownicy realizują projekt w ramach części etatu, a w pozostałej części wykonują inne czynności. W związku z ich zatrudnieniem pracodawca ponosi koszty badań lekarskich: wstępnych, okresowych i kontrolnych. Czy takie wydatki mogą zostać zaliczone przez niego w całości do kosztów uzyskania przychodów?

czytaj więcej »

Pytanie: Zatrudniony, za którego do tej pory pracodawca opłacał wszystkie składki, otrzymał decyzję o przyznaniu emerytury. Czy od tej pory zakład pracy jest zwolniony z naliczania i opłacania składek za tę osobę?

czytaj więcej »

Pytanie: Spółka cywilna zatrudniła na podstawie umowy o pracę żonę jednego ze wspólników. Czy dla celów ubezpieczeń traktuje się ją jako pracownika, czy jako osobę współpracującą?

czytaj więcej »

Pytanie: Korzystająca z urlopu wychowawczego pracownica spółdzielni zasiada jednocześnie w jej radzie nadzorczej. Czy z tytułu przebywania przez nią na urlopie wychowawczym pracodawca powinien wykazywać składkę zdrowotną, czy tylko emerytalno-rentowe?

czytaj więcej »

Pytanie: Pracownica zatrudniona jednocześnie w 2 firmach będzie pobierała zasiłek macierzyński u obu pracodawców. Który pracodawca i jakie dokumenty powinien sporządzać oraz jakie składki należy wykazać w związku z pobieraniem zasiłków?

czytaj więcej »

Pytanie: Spółka zatrudnia na podstawie umowy o pracę emerytów i rencistów. Czasami zawiera z nimi dodatkowo umowę o dzieło. Czy z tytułu umów o dzieło musi zgłaszać ich do ubezpieczeń oraz opłacać składki?

czytaj więcej »

Pytanie: Wspólnik jednoosobowej spółki z o.o. opłaca składki jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność. Ostatnio otrzymał propozycję zatrudnienia w innej spółce na podstawie kontraktu menedżerskiego (jako umowy cywilnoprawnej). Czy w takim przypadku obowiązkowe składki powinny być opłacane z kontraktu menedżerskiego, czy też nadal może opłacać je jako prowadzący pozarolniczą działalność?

czytaj więcej »

Pytanie: Własnemu pracownikowi, który prowadzi działalność gospodarczą (na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej), spółka zleciła wykonanie innego rodzaju czynności niż określone w umowie o pracę. Czy z tytułu tego zlecenia spółka powinna opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne za zatrudnionego?

czytaj więcej »

Pytanie: Spółka zawarła umowę zlecenia z emerytem wykonującym działalność gospodarczą. Przedmiot tej umowy jest inny niż zakres prowadzonej przez niego działalności. Czy z tytułu zlecenia spółka powinna potrącać składki na ubezpieczenia społeczne? Emeryt twierdzi, że opłaca składki ZUS z działalności.

czytaj więcej »

Pytanie: Zleceniodawca zawarł dodatkowo ze zleceniobiorcą umowę o dzieło. Z umowy zlecenia opłaca wszystkie składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Czy w takim przypadku należy również zgłosić tę osobę do ubezpieczeń z umowy o dzieło oraz oskładkować wynagrodzenie, które otrzyma na podstawie tej umowy?

czytaj więcej »

Pytanie: Spółka zatrudniła emeryta na umowę zlecenie. Ma on również umowy zlecenia zawarte w innych firmach. Czy spółka może wymagać złożenia przez emeryta oświadczenia o podleganiu ubezpieczeniom z innej umowy?

czytaj więcej »

Pytanie: Od 1 października 2013 r. spółka zatrudnia zleceniobiorcę, którego zgłosiła do obowiązkowych ubezpieczeń (emerytalnego, rentowych, wypadkowego, zdrowotnego) oraz do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Dodatkowo w styczniu 2014 roku chce zawrzeć z nim drugą umowę zlecenia (obejmującą inny zakres prac). Jakie dokumenty trzeba będzie przekazywać do ZUS oraz jakie składki opłacać z tej drugiej umowy?

czytaj więcej »

Pytanie: Osoba fizyczna prowadzi indywidualną działalność gospodarczą, z której opłaca składki na ubezpieczenia społeczne od obniżonej podstawy wymiaru (czyli 30% minimalnego wynagrodzenia). Obecnie przedsiębiorca planuje zwieszenie tej działalności na kilka miesięcy. Czy po jej podjęciu nadal będzie mógł opłacać składki obliczone od obniżonej podstawy wymiaru?

czytaj więcej »

Pytanie: Zatrudniona, której kończy się urlop wychowawczy, poinformowała swego pracodawcę, że nie podejmie dalszej pracy w tej firmie. Zostanie rozwiązana z nią umowa o pracę. Z jakim kodem tytułu ubezpieczenia należy wyrejestrować tę podwładną z ubezpieczeń? Czy ma to być kod 01 10 xx, czy 12 11 xx?

czytaj więcej »

Pytanie: Dwie osoby prowadzą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Opłacają z tego tytułu składki na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. Jeden ze wspólników chciałby na 2 miesiące zawiesić prowadzenie działalności. Czy drugi wspólnik może w tym czasie kontynuować działalność?

czytaj więcej »

Pytanie: W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przedsiębiorca zatrudnia ponad 20 osób. Zdarza się, że nie ma środków na opłacenie w terminie należnych składek na ubezpieczenia. Jego podwładni nie ponoszą z tego tytułu żadnych strat, gdyż zawsze reguluje składki w ciągu kilku dni, z odsetkami. Jako osoba prowadząca działalność pracodawca podlega dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu, w związku z czym w jego przypadku spóźnienie w opłacaniu składek ma istotne konsekwencje. Powoduje wyłączenie go z ubezpieczenia chorobowego. Czy przedsiębiorca, w rozliczeniach z ZUS, może sporządzać 2 komplety dokumentów rozliczeniowych – jeden za siebie, a drugi za pracowników? Pozwoliłoby mu to na opłacenie swoich składek w terminie i pozostawanie w ubezpieczeniu chorobowym. Za pracowników opłacałby składki z niewielkim z opóźnieniem.

czytaj więcej »

Pytanie: Po śmierci pracownika pracodawca musi wypłacić niepodjęty zasiłek chorobowy rodzinie zmarłego. W jaki sposób należy wykazać to świadczenie w imiennym raporcie?

czytaj więcej »