Kontynuacja zatrudnienia na zmienionych warunkach

Pytanie: Pracownicy otrzymali wypowiedzenia umów o pracę w związku z likwidacją etatów (zwolnienia grupowe). W obecnej chwili pojawił się w firmie nowy udziałowiec, który chciałby utrzymać zatrudnienie, dając jednakże pracownikom z likwidowanych stanowisk wypowiedzenia zmieniające. Proszę o odpowiedź, co będzie jeśli pracownicy nie przyjmą nowych warunków pracy i płacy – czy należy im się odprawa za rozwiązanie umowy przez pracodawcę?

Jak wypłacać odprawy dla pracowników

Jednym z bardziej kłopotliwych obowiązków związanych ze zwalnianiem pracowników jest wypłacanie im odpraw. Dylematów w tym zakresie nie brakuje. W przypadku odprawy ekonomicznej (gdy pracodawca rozwiązuje umowę z przyczyn niedotyczących pracownika) częstym dylematem jest np. wypłacanie odprawy osobom, które odrzucą nowe warunki pracy. Czy można powiedzieć, że przyczynili się wówczas do zwolnienia? Z kolei jeśli chodzi o odprawę emerytalno-rentową, częstym kłopotem jest określenie, kiedy jest związek pomiędzy ustaniem zatrudnienia, a przejściem na emeryturę lub rentę. Np. czy płacić odprawę w przypadku, gdy pracownik uzyskuje rentę dopiero po bardzo długim okresie po rozwiązaniu stosunku pracy. Tu również ogromne znaczenie ma orzecznictwo. Przy odprawie pośmiertnej główny problem to ustalenie kręgu uprawnionych. Natomiast w przypadku wszystkich odpraw problemy sprawia niekiedy ich obliczanie, zwłaszcza w przypadku zmiennych składników wynagrodzenia.

Jak ustalić wysokość odprawy z dwóch umów

Pytanie: Sprawa dotyczy pracownika samorządowego, który z dniem 31 grudnia 2019 r. planuje przejść na emeryturę. Pracownik ten zatrudniony jest na 2 stanowiskach pracy: jako sprzątacz (od 1 grudnia 1986 r. do nadal) oraz woźny (od 1 września 2006 r. do nadal). Czy przysługuje mu odprawa z dwóch stanowisk, czy z jednego? Jeśli z dwóch stanowisk, to czy wysokość odprawy w obu przypadkach wyniesie sześciokrotność wynagrodzenia? Czy też w pierwszym przypadku będzie to sześciokrotność, a w drugim trzykrotność wynagrodzenia?

Jak przechowywać dokumentację związaną z wypłatą odprawy pośmiertnej

Pytanie: Proszę o informację, w którym miejscu, a także przez jaki czas, należy przechowywać dokumenty związane z ustaleniem prawa do odprawy pośmiertnej i jej wypłatą po śmierci pracownika?

Czy można upoważnić pracodawcę do potrącenia zaległych zobowiązań z kwoty odprawy pośmiertnej

Pytanie: Czy pracownik może przekazać pracodawcy oświadczenie, w którym wnosi, aby w sytuacji jego nagłej śmierci w trakcie trwania umowy o pracę, a także w razie pozostawienia jakichkolwiek niepokrytych jego zobowiązań wobec zakładu pracy (np. spłaty pożyczki zaciągniętej w zakładzie pracy ze środków ZFŚS lub zakładowej kasy zapomogowo-pożyczkowej), kwoty należności zostały potrącone np. z przysługującej od zakładu pracy odprawy pośmiertnej?