Innowacyjne sposoby zapewnienia posiłków profilaktycznych

Ministerstwo pracy pracuje* nad rozwiązaniami, które ułatwią pracodawcy zapewnienie posiłków profilaktycznych pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych. Dowiedz się więcej.

Indywidualna dokumentacja urlopowa – jak ją prowadzić bez błędów

Od 1 stycznia 2019 r. każdy pracownik musi mieć prowadzoną indywidualnie („oddzielną”) dokumentację związaną „z ubieganiem się i korzystaniem z urlopu wypoczynkowego”. Co należy rozumieć pod tym pojęciem? Jakie dokumenty należy tam umieszczać? Ile czasu należy przechowywać dokumentację urlopową? Koniecznie zapoznaj się ze wskazówkami ekspertów, a będziesz miał pewność, że prowadzisz omawianą dokumentację prawidłowo i tym samym nie narazisz się na sankcje.

Ewidencja czasu pracy - jak ją prowadzić krok po kroku

Rozporządzenie ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz.U. 2018 r. poz. 2369) określa zakres, sposób i warunki prowadzenia, przechowywania oraz zmiany postaci akt pracowniczych. Na dokumentację osobową składają się akta osobowe pracownika oraz inne dokumenty takie jak: ewidencje, wnioski, zgody, porozumienia, karty (listy), które muszą być zbierane i przechowywane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w odpowiedniej formie i przez określony czas. W związku z wieloma wątpliwościami i problemami pracodawców dotyczącymi ewidencji czasu pracy (o czym świadczą pytania do redakcji) część z nich wyjaśniamy w niniejszym opracowaniu.

Czy wypłatę dla pracownika można udowodnić bez pokwitowań

Wypłaty należności pracowniczych można wykazać innymi dowodami np. zeznaniami świadków, jeżeli brak jest dokumentów czy pokwitowań. W takim wypadku fakt wypłaty zostaje wykazany i nie trzeba dodatkowo udowadniać, że pracownik odebrał wypłaty. To teza wyroku Sądu Najwyższego z 28 lutego 2019 r. sygn. akt I PK 23/18.

Czy pracownikowi sezonowemu przysługiwała trzynastka po przepracowaniu dwóch miesięcy?

Pytanie: Jesteśmy jednostką budżetową. Za 2018 rok wypłaciliśmy trzynastki do końca marca 2019 r. W kwietniu zwrócił się do nas jeden z pracowników sezonowych, zatrudnianych w 2018 roku jedynie na okres sezonu letniego ( 2 miesiące),, który aktualnie zgłasza żądanie o wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego wraz z odsetkami za zwłokę. Trzynastki mu istotnie nie wypłaciliśmy, ponieważ przepracował on tylko dwa miesiące (lipiec, sierpień) w zeszłym roku. Czy jednak powinniśmy wypłacić mu dodatkowe wynagrodzenie roczne? Jeśli tak, to jak ustalić kwotę do wypłaty oraz czy naliczać od niej składki i jak je ewentualnie wykazać w dokumentach ubezpieczeniowych?

Czy dodatek za szkodliwe warunki pracy należy wypłacić głównemu księgowemu

Pytanie: W naszej firmie obowiązuje układ zbiorowy pracy. Jest w nim zapis, z którego wynika, że pracownicy wykonujący pracę przy komputerze otrzymują dodatek szkodliwy w wysokości 5,5% najniższego wynagrodzenia. Proszę o interpretację, czy dodatek ten należny jest również głównemu księgowemu, w sytuacji gdy stale wykonuje on swoją pracę przy komputerze.