Zleceniobiorca nie podejmuje wynagrodzenia - zaliczkę należy już odprowadzić

Pytanie: Kiedy trzeba potrącić zaliczkę na podatek, jeśli zleceniobiorca został powiadomiony, że pieniądze może odebrać w kasie (nie podał numeru rachunku bankowego), ale nie podjął dotychczas wynagrodzenia? Zleceniobiorca poinformował nas, że z powodu wyjazdu za granicę odbierze tę część wynagrodzenia dopiero na początku 2015 roku.

Za czas choroby pracownika skierowanego na przeszkolenie wojskowe pracodawca musi wypłacić świadczenia chorobowe

Pytanie: Pracownik został powołany do odbycia wojskowych ćwiczeń rotacyjnych. Na czas ćwiczeń (7–24 października 2014 r., 18 dni) pracodawca udzielił pracownikowi urlopu bezpłatnego z zachowaniem wszystkich uprawnień wynikających ze stosunku pracy, z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia. Po 2 dniach pracownik został jednak zwolniony przez dowódcę jednostki w związku z wystawionym na okres od 9 do 27 października 2014 r. zwolnieniem lekarskim. Czy pracownik ma obowiązek poinformować o tym fakcie pracodawcę? Czy w takiej sytuacji pracodawca powinien przerwać urlop bezpłatny i za okres zwolnienia lekarskiego wypłacić pracownikowi wynagrodzenie chorobowe?

Za 1 listopada trzeba wyznaczyć dodatkowy dzień wolny

W tym roku dzień Wszystkich Świętych przypada w sobotę. Jeśli jest ona wolna z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, pracownikom należy oddać dodatkowy dzień wolny w okresie rozliczeniowym.

W razie choroby urlopu okolicznościowego można udzielić w innym terminie

Pytanie: Pracownica 8 września 2014 r. złożyła podanie o urlop okolicznościowy (z okazji ślubu) na piątek 19 września i poniedziałek 22 września 2014 r. Jednak 17 września dostarczyła zwolnienie lekarskie do 19 września włącznie. Co w takiej sytuacji z urlopem okolicznościowym, który został już zaakceptowany przez pracodawcę?

W 2015 roku płatnicy przekażą dane na zmienionych formularzach

Resort finansów przygotował nowe formularze podatkowe, które będą zawierały pouczenie o możliwości składania ich w drodze elektronicznej. Nowe rozporządzenie dotyczące wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych zostało przygotowane w związku ze zmianami, które mają obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. w ustawie o PIT.

Stanowiska w jednostce samorządowej muszą odpowiadać określonym w przepisach

Pytanie: Pracodawca samorządowy wyraził potrzebę utworzenia stanowiska pełnomocnika ds. energetyki, chcąc jednocześnie awansować na nie długoletniego pracownika z dużym doświadczeniem (obecnie inspektora). Jak prawidłowo określić wymagania kwalifikacyjne w regulaminie wynagradzania, skoro typowany pracownik nie posiada wykształcenia wyższego (jest długoletnim inspektorem przed wejściem zmian w ustawie o pracownikach samorządowych)? Czy mogę w wymaganiach kwalifikacyjnych umieścić to stanowisko w kategorii stanowisk urzędniczych powyżej inspektora, ale wskazać 2 rodzaje wymagań – np. wyższe z 2-letnim doświadczeniem lub średnie z 5-letnim doświadczeniem? Czy tworząc regulamin wynagradzania, pracodawca ma pełną swobodę na tworzenie stanowisk i określanie ich wymagań, a także widełek płacowych dopasowanych do konkretnych zmian w regulaminie organizacyjnym?

Rzecznik Praw Obywatelskich skarży brak waloryzacji kwoty wolnej od podatku

Rzecznik Praw Obywatelskich skierował do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie zgodności z Konstytucją przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie kwoty wolnej od podatku. W ocenie Rzecznika przepis ten narusza zasadę sprawiedliwości społecznej, wynikającą z Konstytucji RP.

Rozliczenie niepełnoetatowca zatrudnionego w równoważnym czasie pracy

Zatrudnienie pracownika na część etatu rodzi konieczność ustalenia w umowie dopuszczalnej liczby godzin pracy ponad wymiar, której przekroczenie uprawnia podwładnego do dodatku do normalnego wynagrodzenia, liczonego jak za pracę w nadgodzinach. Warto pamiętać, że art. 151 § 5 kp, z którego wynika ten obowiązek, nie stanowi samoistnej podstawy prawa pracownika do dodatku za pracę w godzinach ponadwymiarowych, gdyż warunkiem jego wypłaty jest porozumienie się stron co do dopuszczalnej liczby godzin pracy ponad umówioną część etatu.

Przy ustalaniu limitu podstawy składki chorobowej zleceniobiorcy stosuje się miesięczne ograniczenie

Pytanie: Zatrudniliśmy osobę, która wykonuje u nas pracę na podstawie umowy zlecenia. Z tego tytułu podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym, w tym dobrowolnie chorobowemu. Wynagrodzenie jest określone kwotowo i wypłacane miesięcznie po 8.000 zł, z terminem na koniec miesiąca. Na początku listopada zleceniobiorca otrzymał wynagrodzenie za październik, a na koniec listopada otrzyma za listopad. Zatem w listopadzie są dwie wypłaty, łącznie 16.000 zł. Jak rozliczyć składki za ten miesiąc, a szczególnie składkę chorobową? Podstawa wymiaru składki chorobowej jest ograniczona w stosunku miesięcznym i powstaje problem, czy w listopadzie stosujemy limit 250% miesięcznego prognozowanego przeciętnego wynagrodzenie (kwota 9.365 zł) dla całości kwoty wypłaconej w listopadzie, czy też w związku, z tym że wypłaty dotyczą dwóch miesięcy, należy zsumować kwotę ograniczeń z dwóch miesięcy, za które wynagrodzenie jest należne (2× 9.365 zł = 18.730 zł) i wówczas nie nastąpi ograniczenie podstawy wymiaru, gdyż nie dojdzie do przekroczenia limitu?

Pracownikowi przenoszonemu na stanowisko w innym urzędzie można zaproponować nowe warunki płacowe

Pytanie: Z dniem 1 stycznia 2015 r. ma zostać przeniesiony do nas służbowo urzędnik na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 269). Problem polega na tym, że pracownik ten ma większą pensję, niż jest możliwa do zaproponowania w naszym urzędzie dla takiego samego stanowiska. Czy możemy mu zaproponować nowe wynagrodzenie bez wypowiadania warunków płacy? Jeżeli tak, to kiedy to uczynić: w momencie wyrażania zgody na przeniesienie służbowe, czy już po 1 stycznia, a więc po dokonaniu przeniesienia?