Jak rozliczać koszty związane z dojazdem pracownika do pracy?

Wiele firm, które przenoszą swą siedzibę, chcą zatrzymać cennych pracowników, pokrywając im koszty dojazdu do pracy. Czy tego typu świadczenie będzie oskładkowane i opodatkowane? Czy dodatki tylko dla wybranych pracowników nie będą stanowiły dyskryminacji? Sprawdź w uzasadnieniu.

Jak poprawnie rozliczyć przychody małoletniego zleceniobiorcy?

Pytanie: Mamy zleceniobiorczynię w wieku 17 lat. Wynagrodzenie, zgodnie z jej oświadczeniem, przekazujemy na rachunek bankowy matki. Proszę o wyjaśnienie kwestii powstania przychodu (u kogo on powstaje, biorąc pod uwagę, że wynagrodzenie z umowy przekazujemy na rachunek rodzica). Co z rozliczeniem podatku w takim przypadku?

Jak poprawnie przekazać obowiązki zastępującemu pracownikowi

Pytanie: Jesteśmy jednostką kultury (teatrem). Od 17 października osoba zatrudniona na stanowisku Kierownika Działu Technicznego i Transportu będzie przebywała na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim. Uzgodniliśmy, że na czas tej nieobecności jej obowiązki przejmie inna osoba z Teatru (wyraziła na to zgodę). Jakie dokumenty niezbędne są dla prawidłowego przekazania obowiązków zastępcy (porozumienie, zmieniające, dokument potwierdzający zmianę stanowiska itp.)?

Firmowe Święta - czyli jak rozliczać mikołajkowe bonusy

Już tradycją stało się obdarowywanie pracowników przed świętami. Pracodawcy, w miarę możliwości wspomagają podwładnych przekazując im dodatkowe bonusy w różnej formie - od gotówki, przez paczki, bilety ma imprezy, bony towarowe, po karty upominkowe, czy przyjęcia świąteczne. Te korzyści nie są dla pracowników zupełnie obojętne podatkowo i składkowo. Nierzadko zdarza się, że otrzymany prezent „kosztuje” pracownika wyższą niż zazwyczaj daninę. Ponieważ stopień obciążeń zależy od źródła, z którego prezenty zostały zakupione, sprawdź, jak najkorzystniej dla obu stron obdarować pracowników.

Ekwiwalent pieniężny na pokrycie kosztów dojazdu do pracy pracowników

Pytanie: W naszej firmie zamiast refundacji pracownikom kosztówdojazdu do pracy np. w formiezakupu biletów, zorganizowania przez pracodawcę dowozu do zakładu pracy, zamierzamy pracownikom wypłacić ekwiwalent pieniężny. Czy od wypłacanej kwoty musimy odprowadzić składki?

Dopuszczalna liczba godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy a nowy wzór umowy o pracę

Pytanie: Chcemy zatrudnić pracownika na podstawie umowy o pracę na 3/4 etatu. Wynagrodzenie stałe płatne co miesiąc, praca na jedną zmianę, brak dodatków i premii. Pracownik będzie pracował 5 dni w tygodniu po 6 godzin od 9.00 do 15.00. Jak należy zgodnie z nowym wzorem umowy o pracę wpisać dopuszczalną liczbę godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy, których przekroczenie uprawnia pracownika, oprócz normalnego wynagrodzenia, do dodatku do wynagrodzenia o którym mowa w art. 1511 § 1 Kodeksu pracy? Okres rozliczeniowy w naszej firmie jest miesięczny. Czy zapis powinien wyglądać następująco: „Pracownikowi przysługuje dodatek, o którym mowa w art. 1511 § 1 kp. w razie pracy przekraczającej o 20 godzin obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy w danym okresie rozliczeniowym”?

Czy odszkodowanie za dyskryminację zależy od wygranej sprawy o uznanie bezprawności wypowiedzenia?

W jaki sposób pracownik może dochodzić roszczeń z tytułu naruszenia prawa przy wypowiedzeniu umowy o pracę oraz z powodu złamania zakazu nierównego traktowania pracowników? Poznaj najnowsze orzeczenie Sądu Najwyższego i upewnij się, czy i kiedy mogą Ci grozić ze strony pracownika dwa odrębne roszczenia i konieczność wypłaty dwóch odszkodowań.

Czy obowiązkowo trzeba wskazać przyczynę wypowiedzenia umowy terminowej?

To bardzo prawdopodobne, że pracodawca będzie musiał uzasadnić dokonane wypowiedzenie umowy na czas określony. Sąd Najwyższy skierował wniosek o opinię w sprawie pytania prawnego do Trybunału Sprawiedliwości UE w Luksemburgu. Powodem była potencjalna niezgodność z dyrektywą unijną przepisów, które nie wymagają od pracodawcy podania przyczyny wypowiedzenia terminowej umowy o pracę. Sprawdź szczegóły.

Czy można nie przyjąć wniosku o jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy

Pytanie: Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, złożył nam wnioseko przyznanie jednorazowego odszkodowania. Czy powinniśmy go przyjąć,jeżeli płatnikiem świadczenia będzie ZUS? Czy w związku z tym spoczywająna nas jakieś dodatkowe obowiązki?