Jak rozliczać zlecenia, których ostatni dzień trwania to sobota, niedziela lub święto

Pytanie: Jako spółdzielnia mieszkaniowa zatrudniamy gospodarzy osiedli na podstawie umów zlecenia, które są zawierane na jeden miesiąc i obejmują zawsze okres od pierwszego do ostatniego dnia danego miesiąca – nawet jeśli dzień ten przypada na sobotę lub niedzielę. Charakter pracy takiego gospodarza wymusza jego dyspozycyjność, np. w niedzielę, gdy spadnie śnieg i trzeba odśnieżyć lub gdy jest jakaś awaria. Dotychczas wszystkie umowy zlecenia miały ustalone wynagrodzenie w jednej kwocie brutto, której wypłata następowała w ostatnim dniu roboczym danego miesiąca. I tu mamy pytanie: jak rozliczać zlecenia, których ostatni dzień trwania to sobota, niedziela lub święto i nie mamy pewności, czy zatrudniona osoba będzie w tym dniu świadczyła pracę, czy też nie (bo nie będzie takiej potrzeby)? Czy mamy przyjąć jakąś odrębną formę umowną co do godzin pracy w dni, o których mowa powyżej? Do tej pory, bez wykazywania godzin, bazowaliśmy na uczciwości zleceniobiorcy, który sam oceniał potrzebę pracy na osiedlu w dniach przypadających we wspomnianych dniach. Czy powinniśmy np. przyjmować oświadczenie od zatrudnionego i umówić się z nim na określoną liczbę godzin, którą będziemy doliczać do rachunku w danym miesiącu? Czy możemy przenosić omawiane godziny na następny miesiąc?

Jak poprawnie wypowiedzieć warunki pracy i płacy pracownikowi samorządowemu

Pytanie: Czy pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę można wypowiedzieć warunki pracy i płacy? Nie mówię tutaj o art. 21 czy 23 ustawy o pracownikach samorządowych. Czy można w tej sytuacji zastosować Kodeks pracy i art. 42? Będę wdzięczna za pomoc, bo w Internecie są różne interpretacje.

Jak obniżenie wieku emerytalnego wpłynie na ochronę przedemerytalną

Część pracowników skorzysta z ochrony przedemerytalnej także po osiągnięciu obniżonego wieku emerytalnego. Sprawdźmy na jakich zasadach.

Jak bezbłędnie ustalić wysokość zasiłku dla zleceniobiorcy otrzymującego prowizję

Pytanie: Od 1 marca 2016 r. wykonuje u nas umowę zleceniobiorczyni, któraprzystąpiła do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. W grudniuzachorowała i będziemy jej wypłacali zasiłek chorobowy. Choroba jestzwiązana z ciążą. W jaki sposób ustalić podstawę wymiaru zasiłku chorobowego,jeżeli jej wynagrodzenie jest określone prowizyjnie i w niektórychmiesiącach było niższe od minimalnego wynagrodzenia? Czy w przypadku zleceniobiorców obowiązuje minimalna podstawa wymiaru zasiłku?

Do 28 lutego 2017 roku – składamy zaświadczenie o wysokości dodatkowych przychodów emeryta/rencisty

Osoby, które pobierają emeryturę lub rentę mogą dodatkowo prowadzić działalność zarobkową. Jednak jeśli nie osiągnęły jeszcze powszechnego wieku emerytalnego, i nie chcą by ich świadczenie uległo zmniejszeniu lub zawieszeniu, muszą kontrolować uzyskiwane dochody np. z etatu czy zlecenia. By ZUS mógł rozliczyć przychód i ustalić czy emerytura lub renta powinna być w danym roku odpowiednio obniżona lub zawieszona, świadczeniobiorca, a także jego płatnik składek, muszą do końca lutego złożyć zaświadczenie o uzyskanym w ubiegłym roku przychodzie. Sprawdź jak poprawnie sporządzić taki dokument.

Czy z „góry” można przewidzieć liczbę godzin wykonywania zlecenia

Pytanie: Proszę o informację, czy wystarczy oświadczenie zleceniobiorcy, że np. w styczniu 2017 roku przepracował 15 godz. bez rozbicia na poszczególne dni, czy jednak powinna być to tzw. lista obecności, gdzie pracownik na bieżąco wpisuje liczbę godzin? Czy rozwiązaniem może być wpisanie w treści umowy, że zleceniobiorca zobowiązuje się wykonać prace (np. sprzątanie pomieszczeń handlowych) przez 15 godz. w miesiącu?

Czy przysługuje zasiłek opiekuńczy na dziecko uczące się w innej miejscowości?

Jeśli w Twojej firmie pracownik wystąpił o zasiłek opiekuńczy na dziecko mieszkające i uczące się w innej miejscowości a Ty masz wątpliwości, czy mu przysługuje – przeczytaj komentarz naszego eksperta. Zapoznaj się z cennymi wskazówkami.

Czy niezachowanie chronologii dokumentów w aktach osobowych stanowi wykroczenie przeciw prawom pracownika?

Pytanie: W części B akt osobowych zamieszczony został zakres czynności pracownika podpisany 31 stycznia 2006 r. Po pięciu latach doszedł do niego aneks. I tu pojawia się problem, gdyż aneks ten dopięłam do wcześniej umieszczonego zakresu czynności pod tą samą pozycją – w określeniu aktu podając „Zakres obowiązków + Aneks 2011”. Czy to jest wielki błąd? Zaznaczam, że wszystkie dokumenty pod tymi numerami się znajdują. Wydawało mi się wówczas, że taki sposób uporządkowania dokumentów będzie bardziej czytelny.

Czy można przelać pensję pracownika na dwa rachunki

Pytanie: Pracownik zwrócił się z prośbą do pracodawcy, aby jego wynagrodzenie przekazywał na dwa różne rachunki bankowe. Czy można tak zrobić? Pomysł jest taki, by wynagrodzenie np. wysokości 500 zł stanowiło dobrowolne potrącenie pracownika i było przelewane na to drugie konto.