Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego z likwidowanego stanowiska pracy

Pytanie: Sprawa dotyczy terminu wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Z pracownikiem zostanie rozwiązana umowa o pracę za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę z dniem 30 kwietnia 2016 r. Przyczyną rozwiązania jest likwidacja etatu. Kiedy należy wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne za rok 2016 rok? Czy dopuszczalne jest wypłata trzynastki w terminie rozwiązania stosunku pracy lub wypłat za 2015 r.? Czy też należy ją wypłacić dopiero w pierwszych trzech miesiącach 2017 r.?

Wypowiedzenie było bezprawne – pracownik zachowa otrzymaną odprawę

Pracodawca co najmniej 20-osobowy, który zwalnia pracownika z przyczyn go niedotyczących, musi zapłacić odprawę ekonomiczną. Prawo do odprawy powstaje wtedy, gdy pracodawca uzna, że przyczyna wypowiedzenia nie leży po stronie pracownika. Późniejsze ustalenie sądowne, że wypowiedzenie było nieuzasadnione, nie powoduje utraty prawa do odprawy. Tak wynika z wyroku Sądu Najwyższego z 10 grudnia 2015 r., sygn. akt III PK 39/15.

Wykonywanie prac szczególnych przez kilka miesięcy – czy naliczać składki na FEP od wypłaconej trzynastki

Pytanie: Dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2015 rok otrzyma także pracownik, za którego w okresie od 1 kwietnia do 31 sierpnia 2015 r. opłacane były składki na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP). Czy w związku z tym, że pracownik nie wykonuje już prac szczególnych, od wypłaconej w roku bieżącym trzynastki należy opłacać składkę na FEP?

Samo załatwianie formalności – bez badań kontrolnych

Pytanie: Pracownica, której wypowiedziano umowę była na długotrwałym zwolnieniu lekarskim. Zwolnienie to zakończyło się na 2 dni przed końcem okresu wypowiedzenia. Od pracownicy nie wymagano już pracy w te 2 dni, jednak stawiła się w pracy celem pozałatwiania formalności (zdania telefonu służbowego, rozliczenie zaliczki itd.). Czy pracownica powinna była przedstawić zdolność do pracy po długotrwałej chorobie? Czy mogłam potraktować dzień stawienia się w pracy jako urlop wypoczynkowy?

Równoległa umowa nie jest możliwa – można zwiększyć etat

Pytanie: Pracownik   zatrudniony na pełny etat ma usprawiedliwioną nieobecność w pracy. Chcielibyśmy zatrudnić osobę na jego zastępstwo. W  związku z tym, że mamy  zatrudnionego pracownika  na 3/4 etatu chcielibyśmy  mu  zwiększyć  etat  i dać druga umowę na zastępstwo na 1/4 etatu (zakres prac  na obu umowach taki sam),  natomiast  na pozostałą część  etatu tj. na 3/4 zatrudnić druga osobę. Czy takie rozwiązanie będzie zgodne z Kodeksem pracy?

Przywrócony do pracy może żądać adnotacji w świadectwie o wyroku

Pytanie: W 2013 roku pracownik otrzymał wypowiedzenie umowy o pracę, a po zakończeniu umowy wręczono mu świadectwo pracy. Pracownik odwołał się do sądu pracy i wyrokiem sądu z dnia 30 czerwca 2015 roku  został przywrócony do pracy. Co robimy z tamtym świadectwem z 2013 roku? Czy piszemy pismo do pracownika i o jakiej treści?

Pożyczka od pracodawcy – kiedy stanowi przychód pracownika

Pytanie: W 2016 r. jeden z naszych pracowników zamierza podjąć studia MBA i poprosił nas, abyśmy za nie zapłacili, a on zwróci tę kwotę w sześciu równych ratach. Kierunek studiów jest związany z pracą pracownika, dlatego chcemy udzielić mu pożyczki. Jako firma również zyskamy, bo pracownik podniesie swoje kompetencje. Czy taka pożyczka będzie skutkowała powstaniem u pracownika przychodu, od którego będziemy musieli naliczyć podatek i składki ZUS?

Pozbawienie prawa do zasiłku macierzyńskiego – nowe okoliczności

Od 22 lutego 2016 r. przewidziano nowe przypadki, w których matce dziecka nie przysługuje zasiłek macierzyński za część urlopu macierzyńskiego w przypadku zaprzestania sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem.

Podstawy wymiaru ze zlecenia nie ogranicza się do wynagrodzenia minimalnego

Kwota odpowiadająca wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę nie jest kwotą graniczną podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z umów zlecenia – przypomina ZUS. Od 1 stycznia 2016 r. ustalenia łącznej podstawy wymiaru z wykonywanych umów dokonuje się jedynie dla rozstrzygnięcia obowiązku ubezpieczeń.

Okres wypowiedzenia umowy na czas określony zawartej po zmianie przepisów

Pytanie: Pracownica po wygranym naborze na wolne stanowisko urzędnicze została zatrudniona na okres od 25 sierpnia 2015 r. do 24 lutego 2016 r. z klauzulą dwutygodniowego okresu wypowiedzenia. Następnie z pracownicą zostanie zawarta kolejna umowa o pracę na okres od 25 lutego 2016 r. do 31 grudnia 2017 r. Jak prawidłowo policzyć okres wypowiedzenia przy tej drugiej umowie w świetle zmian w Kodeksie pracy, które wchodzą w życie 22 lutego 2016 r.?